Hoe het geluid van jongeren werd meegenomen in het advies en de besluitvorming rondom Eindhoven Airport

Update van 18 april 2019

Een collega van Wout Berkers (26) van ingenieurs- en adviesbureau Antea Group wees hem erop: er waren nieuwe ontwikkelingen bij Eindhoven Airport. Als Eindhovenaar is Berkers regionaal zeer betrokken bij projecten in zijn woon- en leefomgeving en werd nieuwsgierig. Daarom ging Wout, werkzaam vanuit de Hotspot van Antea Group op Strijp-S, naar een van de informatieavonden van de Proefcasus in het Philips Stadion. Om te luisteren wat er speelde en te kijken waarmee hij nog een bijdrage kon leveren in de Proefcasus Eindhoven Airport. Voor de deur stuurde hij zijn collega een appje: ,,Volgens mij halen wij hier de gemiddelde leeftijd naar beneden.”

Dat bleek te kloppen. Berkers: ,,Je kon tijdens de bijeenkomst je mening op een scherm delen middels een app. Ik stuurde: Waar zijn de jongeren hier? Ik werd eruit gepikt en kreeg de microfoon. Maar er waren meer mensen in de zaal die iets kwijt wilden.” Hij kon op dat moment weinig aandacht krijgen voor zijn punt. De borrel aan het einde van de bijeenkomst was een verdieping hoger. Berkers ziet Pieter van Geel de lift instappen en grijpt zijn kans: ,,Ik stapte bij hem in de lift en sprak hem aan.” Dat pakte goed uit. Van Geel stond open voor zijn pleidooi om ook jongeren een stem te geven. Berkers: ,,We mochten ons verhaal doen in Den Haag.” Stijn van Rijen (36), manager van de Antea Group Hotspot in Eindhoven is trots: “Dit is een voorbeeld van hoe wij graag een bijdrage leveren aan de maatschappelijke uitdagingen in de Brainport regio."

Hoe kijkt het talent van de toekomst aan tegen Eindhoven Airport? En wat als zij baas zouden zijn van vliegveld Eindhoven? Berkers en Van Rijen gingen op pad met een camera om jongeren hierover te interviewen. (Uitgebreid beeldverslag onderaan dit artikel)

Makers van de toekomst
Berkers en Van Rijen wilden alsnog dat het geluid van jongeren meegenomen zou worden in het advies en de besluitvorming rondom Eindhoven Airport. Maar met nog vier weken te gaan tot de uitreiking van het adviesrapport op 25 april aan minister Cora van Nieuwenhuizen, was de vraag wat nog mogelijk was in zo’n korte tijd. Het werd een doelgroeponderzoek onder jongeren waarbij gebruikt gemaakt is van videoproductie zodat de resultaten makkelijker gedeeld kunnen worden op andere (online) kanalen. En waar dat beter te doen dan in hét innovatieve jonge hart van Eindhoven: de High Tech Campus, Strijp-S, de Technische Universiteit Eindhoven, het Centraal Station en de Fontys Hogeschool. Berkers en Van Rijen gingen op pad met een camera en prikkelende stellingen en vragen als: Wat als jij de baas zou zijn van Eindhoven Airport? Ze interviewden een diverse groep jongeren tussen de 18 en 30 jaar. In samenwerking met Veldkamp Produkties en Innovatiebureau Six Fingers maakten ze een film en een beeldverslag.

Anders communiceren met jongeren
Van Rijen: ,,We hebben een bewuste keuze gemaakt voor deze doelgroep. Het zijn de knappe koppen, de makers van de toekomst. Een deel van de jongeren wil ook betrokken worden bij de ontwikkelingen van Eindhoven Airport. Je moet ze wel op een andere manier benaderen en mobiliseren. Een briefje ophangen in het dorpshuis of het publiceren van dikke rapporten werkt niet, social media inzetten en via die weg zichtbaarheid creëren wel.” De resultaten van hun doelgroeponderzoek presenteerden ze vorige week aan de Challenge Group met verschillende stakeholders. Berkers: ,,Het was mooi om te zien dat er bij alle stakeholders ook echt behoefte was aan wat wij doen.” Van Rijen: ,,Een compliment aan Pieter van Geel dat hij ons twee weken voor de deadline nog de gelegenheid bood om onze resultaten te presenteren.” Ook hij ziet in dat je jongeren bereikt door ook op andere manieren over Eindhoven Airport te communiceren.

"Dit is een voorbeeld van hoe wij graag een bijdrage leveren aan de maatschappelijke uitdagingen in de Brainport regio."

Nu doorpakken
Het werk van verkenner Van Geel mag dan met het uitbrengen van het advies op 25 april afgerond zijn, voor het verder betrekken van jongeren bij de ontwikkelingen van de luchthaven breekt dan juist een belangrijke fase aan. Van Rijen: ,,Dit was een kickstart.” Berkers: ,,Nu moeten we doorpakken en stappen maken.” ,,Jongeren hebben ons nu rond zien lopen”, vult Van Rijen aan, ,,We moeten gebruik maken van het momentum en ze mobiliseren.” Berkers en Van Rijen hebben de eerste contacten al gelegd met Eindhoven Airport, enkele omliggende gemeenten en de onderwijsinstellingen. Een van hun ideeën is om een opleidingsprogramma of een minor te starten specifiek gericht op de luchthaven. Van Rijen: ,,Maar er is niet één manier, de doelgroep is breed.” Berkers: ,,Als we alle partijen gesproken hebben, kunnen we kijken welke platformen we samen met de regio kunnen gaan ontwikkelen.”

4 reacties op “Hoe het geluid van jongeren werd meegenomen in het advies en de besluitvorming rondom Eindhoven Airport”

  1. Marion Martens schreef:

    Het verhaal begon goed. Waar zijn de jongeren als ze mee mogen praten. Die hadden het waarschijnlijk druk met het plannen van hun volgende vakantie naar Verweggistan. De meeste jongeren wonen en verblijven in en rondom het centrum. Ze hebben geen idee van het vliegtuiglawaai waar mensen in Acht, de Achtse Barrier en Son van wakker worden/blijven. En wat al hun vliegreizen veroorzaken aan fijnstof en CO2. Het is toch te gek dat de ouderen(die wel de moeite nemen om naar de bijeenkomsten te komen) en voor hun toekomst strijden, niet serieus genomen worden.
    Nog een opleiding erbij in Eindhoven? Waar laat je de studenten. Eindhoven is nu al te klein om iedereen te vestigen, dus zet die opleiding maar in Groningen(voor de werkgelegenheid daar, veel harder nodig ook want in Eindhoven is werkgelegenheid genoeg op dat niveau).

  2. Wout Berkers & Stijn van Rijen schreef:

    Hoi Marion,

    Onze observatie was dat jongeren onvoldoende gebruik maakten van de mogelijkheid hun mening te geven tijdens de diverse bijeenkomsten in het kader van de Proefcasus.
    Blijkbaar is dit niet het middel om deze doelgroep te bereiken.

    Om in de toekomst met de regio structureel in overleg te blijven over de ontwikkeling van de luchthaven zijn jongeren naar ons idee net zo belangrijk als andere doelgroepen. Wij hebben daarom samen met de Proefcasus de handschoen opgepakt om de mening van deze doelgroep op te halen.

    Op basis van onze bevindingen trekken wij de conclusie dat jongeren wel degelijk een mening hebben, als je ze maar op een andere manier benaderd. Zowel jongeren die in de stad wonen, als in de omgeving van de luchthaven. Ook lopen de meningen, net als onder andere doelgroepen, sterk uiteen. Zo waren er ook jongeren uit de omgeving die aangaven zelf ook geluidsoverlast te ervaren en vonden dat rekening meegehouden moest met worden. Zie deze video daarom als een ‘kick-start’ om de discussie onder deze doelgroep te kunnen voeren. Wat ons betreft blijft het hier namelijk niet bij, maar krijgt dit juist een vervolg. Daar hoort bijvoorbeeld ook bij dat jongeren in contact komen met omwonenden van de luchthaven en dat de mogelijkheden worden verkend om op onderwijsinstellingen in de regio meer aandacht aan dit thema te geven.

    We zijn erg benieuwd naar de suggesties voor het vervolg met jongeren, net zoals een vervolg met andere bewoners en betrokkenen in de regio.

    Groet,
    Wout & Stijn

    PS Ben je 25e in het Evoluon?Dan zouden we het hier verder over kunnen hebben.

  3. jos heezemans schreef:

    Idd op de bijeenkomsten van de proefcasus was het grijze gehalte van de aanwezigen groter dan het jongeren elan. Een goede zaak dat Wout inde lift de vragen stelden aan Pieter van Geel en ook aangaf dat social media een betere toegangsweg is voor de jongeren dan de toegepaste bijeenkomsten welke zeer interessant waren druk zijn bezocht, en waarbij ook onduidelijkheden duidelijk gemaakt konden worden. Als voorbeeld de keuze van een groeiscenario helemaal uitgewerkt met grafieken toleranties, overschrijdingen enz. tot en met 100.000 vluchten werd op aandringen van de toehoorders ook een krimp scenario onderzocht. Niet alleen meer in drie varianten ook eentje waarbij de teller teruggedraaid is geworden.
    De enthousiastelingen Wout en Stijn zijn naar mijn idee goede kartrekkers om jongeren te bewegen om over deze materie verschillende verdiepingsslagen te laten maken op diverse deelgebieden om door te dringen in de essentie zeker voor hun toekomst als jongeren maar ook als jonge ouders met kleine kinderen die hier al of niet de vruchten van zullen en kunnen plukken. Wout en Stijn heel veel succes alhoewel het rapport klaar is om overhandigd te worden als advies en zullen er dan nog wijzigingen mogelijk zijn.

  4. Wout Berkers & Stijn van Rijen schreef:

    Dag Jos,

    We gaan graag de uitdaging aan om alsnog de verdiepingsslag met jongeren te maken.
    Dit is ook nodig als van deze doelgroep een afvaardiging zitting neemt in de permanente overlegstructuur.
    De onderzoeken zijn gedaan en het advies aan de minister volgt donderdag, maar daarmee zijn wij met z’n allen in onze regio niet klaar.
    We praten donderdag graag door over de vraag ‘Hoe nu verder?’, alle ideeën zijn welkom!

    Groet,
    Wout en Stijn