Hoe komen we tot een goede balans tussen economische groei en de belasting van de leefomgeving?

Update van 23 februari 2019

Marlies Hak is consultant Sustainable Airport Development bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Sinds het najaar 2018 onderzoekt zij samen met collega’s in opdracht van de proefcasus Eindhoven Airport hoe de luchthaven van Eindhoven zich duurzaam kan ontwikkelen.

Marlies: “Samen met de regio, omwonenden, bedrijven en andere betrokkenen moet Eindhoven Airport in de nabije toekomst een letterlijk en figuurlijk duurzame luchthaven worden. Een luchthaven die operationeel is, een motor voor de regio – en die tegelijkertijd milieu en mens zo min mogelijk belast. Het proefcasusteam heeft NLR gevraagd om onderzoek te doen naar hinderbeperkende maatregelen en participatiemiddelen. Voorbeelden daarvan zijn belevingsvluchten en onze Virtual Community Noise Simulator: een applicatie waarmee we overvliegende vliegtuigen simuleren. Welk middel we kiezen, doen we in overleg met de omgeving.

Goed voorbeeld
Het NLR is een onafhankelijk en innovatief instituut dat onderzoek doet voor de lucht- en ruimtevaartsector in Nederland, bijvoorbeeld voor gebruikers van militaire en civiele vliegtuigen, luchtverkeersleidingsorganisaties en beheerders van luchthavens. Voor de opdracht van PEA zetten we vooral kennis en ervaring in die we eerder hebben opgedaan, bij Eindhoven Airport en bij andere Nederlandse luchthavens. De proefcasus zelf kan als goed voorbeeld dienen voor andere luchthavens: hier en elders in Europa en de wereld. De internationale ervaring van het NLR helpt daarbij.

Een van de onderzoeksmethoden waar het NLR gebruik van maakt is een applicatie waarmee overvliegende vliegtuigen worden gesimuleerd.

Gezondheid en klimaat
Mijn werk voor de proefcasus richt zich op het thema ‘Gezondheid en klimaat.’ Daarnaast kent PEA nog vier thema’s. We kijken naar mogelijke maatregelen die je kunt nemen. Waar zitten de knelpunten? Hoe zouden we die op kunnen lossen? Dat is gezien de vele belangen in de omgeving behoorlijk complex in de luchtvaart.

Onderzoeksfase
We zitten nu in de afronding van de onderzoeksfase. Welk perspectief op de toekomst van Eindhoven Airport na 2019 is wenselijk en realiseerbaar? Hoe komen we tot een goede balans tussen economische groei en de belasting van de leefomgeving? Dat zijn de centrale onderzoeksvragen die we van het PEA-team gekregen hebben. Het zijn essentiële vragen die iederéén aangaan die met Eindhoven Airport te maken heeft.

Presentatie Challenge Group
Om kennis op te halen en te delen, hebben mijn collega Henk Veerbeek en ik een presentatie gehouden voor de Challenge Group. Dat is een diverse groep die bestaat uit mensen uit het bedrijfsleven, bewonersorganisaties, GGD en provincies. De presentatie vertelt de stand van zaken van het onderzoek van het NLR naar hinderbeperkende maatregelen. We hebben veel nuttige reacties en ook vragen gekregen. Het bespreken van onze aanpak is waardevol en helpt NLR een advies samen te stellen, dat zo veel mogelijk ingaat op de maatregelen die genomen kunnen worden om overlast voor de omgeving te beperken”

Op de informatiebijeenkomst van 28 februari licht Marlies samen met een collega het onderzoek toe en kunnen vragen aan haar gesteld worden. Wilt u er bij zijn op 28 februari? Meldt u zich dan hier aan.

3 reacties op “Hoe komen we tot een goede balans tussen economische groei en de belasting van de leefomgeving?”

  1. Berkhout schreef:

    Ik heb in veel vuile steden gewoond en in het botlekgebied naast olieraffinaderijen . Maar nog nooit zo lawaaierig en vervuild gewoond als in eindhoven.
    ramen en verfwerk worden met vuil ge-etst.
    waslijnen lossen op en in het weekend liggen wij te rammelen in ons bed door het vliegverkeer. dit al om 7.00 uur. soms zo zwaar vliegverkeer dat alle ramen rammelen in het huis en er zelf scheuren ontstaan in de buitenmuren.

  2. jeroen schreef:

    Graag zou ik eens het gevoel willen krijgen dat er echt naar je wordt geluisterd. Nu heb ik nog dat “Groningse” gevoel. Na een infoavond op het vliegveld in 2018 kreeg ik maar geen antwoord op mijn vraag waarom er op zondag niet een uurtje later kan worden gestart. Ik denk toch dat economie vóór gezondheid gaat bij vliegmaatschappijen en directeuren van vliegvelden.

  3. Manon Raats schreef:

    Beste Jeroen, ik zal navragen bij Eindhoven Airport waarom dit nu niet zou kunnen. Alle ideeën, suggesties en uitkomsten die uit de onderzoeken en uit de gesprekken van Pieter van Geel komen met onder andere bewonersorganisaties BVM2, Dorpen Zuid, Woensel Noord of BOW worden meegewogen in zijn advies. Ik zal nagaan of jouw vraag over vliegtijden hier ook besproken is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *