Uitkomsten en duiding onderzoek economische structuur, kracht in de regio en rol van luchtvaart

Update van 02 april 2019

Onderzoek Manshanden & Bus – ‘De vraag naar luchtvaart in de Brainportregio en het Catchment Area van Eindhoven Airport’

Wat voor luchthaven past bij de economische structuur en het profiel van de regio? Op verzoek van de Proefcasus Eindhoven Airport brachten Walter Manshanden en collega-onderzoeker Leo Bus enkele economische aspecten van de regio en de luchtvaart in beeld. In het kader van fact finding is daarmee een nieuwe bouwsteen geleverd voor het advies dat onafhankelijk verkenner Pieter van Geel uitbrengt aan de minister. Eerder al werden uitkomsten gepubliceerd van onderzoeken door onder andere het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en de GGD.

Vanuit de Proefcasus werden de onderzoekers met de volgende vragen op pad gestuurd: Hoe ziet de economische structuur van de regio er uit? Om wat voor bedrijvigheid gaat het? Welke vervoersstromen (goederen en mensen) zijn er vanuit het regionale bedrijfsleven naar het buitenland? Hoe kan de luchthaven daar een rol in spelen? Wat is de verwachte economische groei en ontwikkeling van de regio en hoe werkt dat door op de behoefte aan de luchthaven?

Onderzoekers Leo Bus (links) en Walter Manshanden (rechts) zijn gevraagd de economische aspecten van de regio en de luchtvaart in beeld te brengen voor het advies dat onafhankelijk verkenner Pieter van Geel uitbrengt aan de minister. Foto: Wim Hollemans

Wat past bij de regio?
“Doorgaans is de vraag hoe een luchthaven het investeringsklimaat en de economie van een regio beïnvloedt. Daarmee hebben we het over de aanbodzijde van de economie”, aldus Manshanden. “Voor de Proefcasus Eindhoven Airport hebben we naar de vraagzijde gekeken. Ofwel, wat is de behoefte aan luchtvaart in de Brainportregio – en breder nog – in het Catchment Area. Het complete verzorgingsgebied omvat alles binnen een uur autorijden van de luchthaven. Dus dan heb je het ook over Limburg, Noord-Brabant, het zuiden van Gelderland en het noordoosten van Vlaanderen.”

Laag marktaandeel
Manshanden: “Wat deze regio zo succesvol maakt, is de manier waarop zowel grote bedrijven als het MKB samenwerken. Daardoor spelen zij op internationale schaal een rol van betekenis en dat geeft de regio bijzondere concurrentiekracht.” Bus: "Vanwege het internationale karakter van het regionale bedrijfsleven en de nabijheid van Eindhoven Airport verwacht je een hoog aandeel zakelijk verkeer op de luchthaven. De cijfers wijzen echter anders uit. In de totale vraag naar luchtverkeer komt het marktaandeel voor Eindhoven Airport in het Catchment Area uit op 7 procent voor zakelijk verkeer en 18 procent niet-zakelijk verkeer. Voor Brainportregio is dat 9 procent en 35 procent.”

‘Met overwegend vakantiebestemmingen speelt Eindhoven Airport vooral een rol voor mensen die een of enkele keren per jaar op vakantie gaan, een stedentrip maken of familie in het buitenland bezoeken’

Geen intercontinentale vluchten
Volgens de onderzoekers zijn er drie redenen voor deze lage percentages. De eerste is dat intercontinentale bestemmingen voor de zakelijke reiziger ontbreken. Daar komt bij dat de mogelijkheden voor aansluitende vluchten op andere luchthavens vaak beter zijn. Vanaf Eindhoven Airport kan voornamelijk naar Europese vakantiebestemmingen met low cost carriers gevlogen worden. Gaat het over goederen, dan is Eindhoven Airport niet gecertificeerd voor hoogwaardig vrachtverkeer. Vracht gaat via buitenlandse luchthavens als Luik, Luxemburg en Keulen/Bonn of in Nederland via Schiphol of Maastricht.

Ruime keuze aan luchthavens
Daarnaast is er overlap met andere luchthavens binnen het verzorgingsgebied. Manshanden: “Je hebt best veel keuze en gezien de bestemmingen is de concurrentie binnen een straal van 100 kilometer vrij groot. Mensen uit de Catchment Area kunnen voor hun niet-zakelijke vluchten ook voor Schiphol, Weeze, Rotterdam, Düsseldorf, Brussel of Charleroi kiezen. Het omgekeerde zie je hierdoor ook: bijna 50 procent van de reizigers woont buiten de Catchment Area.”

Lagere vluchtfrequentie
Ook binnen Europa biedt Eindhoven Airport niet alle bestemmingen. Het ontbreken van vluchten naar Berlijn en Parijs speelt volgens Bus vooral voor het zakelijke verkeer een rol. ”Voor bezoekers van congressen zijn dat belangrijke bestemmingen.” Wordt de gevraagde bestemming wel aangeboden, dan hangt de keuze voor een luchthaven ook samen met de vluchtfrequentie. Deze ligt op andere luchthavens vaak wat hoger. Kun je vanaf Eindhoven twee keer per week naar bestemming X, dan is de kans groot dat je vanaf andere luchthavens vaker die kant op kunt.”

Geen relatie gevonden
Hoewel het beeld bestaat dat er een relatie is tussen de ontwikkeling van de regio en die van Eindhoven Airport, concluderen de onderzoekers op basis van hun bevindingen dat die relatie er niet is. Manshanden: “De kernconclusie luidt dat we geen relatie hebben kunnen vinden tussen de economische structuur en de relatief hoge groei in de regio enerzijds en de vraag naar luchtverkeer in de regio en de rol die de luchthaven daarin speelt anderzijds. Bus: “Met overwegend vakantiebestemmingen speelt Eindhoven Airport in de nationale luchtvaartmarkt vooral een rol voor mensen die op vakantie gaan, een stedentrip maken of familie in het buitenland bezoeken.”

Vervolgvraag voor regio
Manshanden: “Een goede vervolgvraag zou zijn hoe je die zakelijke vraag gaat bedienen? Hoe zet je Eindhoven Airport in ten bate van de eigen regio? Daar moeten de stakeholders en de politiek zich in de regio over gaan buigen.”

Bekijk hieronder de presentatie over de uitkomsten van het onderzoek Vraag naar luchtvaart in Brainportregio en Catchment Area van Luchthaven Eindhoven Airport.

Eén reactie op “Uitkomsten en duiding onderzoek economische structuur, kracht in de regio en rol van luchtvaart”

  1. Janna Kodde schreef:

    Stop met vliegreizen. Ga op milieuvriendelijke manier op vakantie. Fietsen, treinreizen, lopen. Het is de hoogste tijd iets te doen tegen klimaatverwarming. Stoppen met vliegen =cool!